15 heinäkuuta 2013

2) Tyypillinen kielimatkalaisen päivä

7.00a.m
Arkiaamusin minä ja mun kämppikset herättiin herätyskelloon jossain seittemän maissa, viikonloppusin yleensä vähän myöhemmin, riippuen tulevan päivän tapaamisajasta ja -paikasta.

7.30a.m
Aamiaista! Meijän isäntäperheessä oli tarjolla aina kolmee eri sorttia muroja, yhet oli ällöttäviä, yhet maistu pahvilta ja yhet oli ihan jees, joten söin sitten niitä. ;--) Aamupalan jälkeen meijän piti ottaa mukaan vettä ja rasiaan pakattu lounas, joka oli yleensä toisinaan ällöttävä ja toisinaan vähemmän ällöttävä voileipä ja sen kanssa yleensä suklaapatukka, sipsiä tai joku hedelmä. (Lue: älä lähde kielimatkalle jos haluat noudattaa terveellistä ruokavaliota...)

8.00a.m
Yleensä tähän aikaan ja oikeestaan jo vähän ennen meijän piti lähtee kävelemään metroasemalle. Meijän piti olla vähän ennen yheksää Euston Squaren asemalla ja me asuttiin vyöhykkeellä viis ja lähin asema meitä oli Pinner, jonne kesti kävellen noin 15 minuuttia... Välillä kerittiin viis yli metroon ja välillä ehittiin nippa nappa varttii yli lähtevään junaan :--D

9.00a.m
Euston Squaren asemalta oli vaan kivenheitto kouluun ja me sanottiin toisillemme moikat ja mentiin omiin luokkiimme. Oppitunnit alko yleensä jollain pelillä ja siitä sitten siirryttiin vähemmän kiinnostaviin aiheisiin kuten vaikkapa kirjaan...

joukirjoja

10.20a.m
80 minuutin jälkeen meillä oli 20:n minuutin mittanen tauko, jonka aikana sai mahdollisuuden nauttia lounasta tai käydä UCL:n kahvilassa tai jäädä vaikka luokkaan väkertämään tehtäviä. Kaikki omalla tavallaan.

10.40a.m
Toinen osa päivän opiskelusta jatku tauon jälkeen ja tällä puoliskolla ihmisillä oli yleensä enemmän energiaa. Ei tunneissa sinänsä mitään vikaa ollu, väsymyksen takia ainakin mulla meni varmaan puolet ohi opettajien selityksistä... Tehtävätkään ei aina innostanu ja oma ryhmäkin hävis aina välillä jossain tietokilpailussa, mutta oli oppitunneissa toki hyvät puolensakin. Esimerkiks runon tekeminen Lontoosta tai tarinan kirjoittaminen afrikkalaisesta naisesta lyömässä karhua oli aika jees. Hassua, että jostakin kumman syystä kaikilla opettajilla tuntu olevan jotain One Directionia vastaan... muuten kaikki oli oikein mukavia ja osas hommansa!

12.00p.m
Vapaus!!!! Tai no.... Tässä välissä meillä oli yleensä puolesta tunnista tuntiin vapaata aikaa käytettävänä. Tän päivän osalta oppitunnit olis siis ohi. Oppituntien paikka vaihteli vuoropäivin: jos tunnit olis maanantaina aamulla ja aktiviteetit iltapäivällä, tiistaina alotettais aktiviteeteilla ja iltapäivällä olis koulua. Tää järjestelmä toimi aika hyvin, toisaalta oli paljon rennompi fiilis kun koulu oli aamupäivän jälkeen ohi :--)

1.00p.m
Tähän aikaan alko yleensä päivän aktiviteetti ja se oli vähän mitä millonkin. Joskus oltiin shoppailemassa, joskus käveltiin kattelemaan nähtävyyksiä ja joskus vaan käytiin... museoissa.

matka2

4.30p.m
Aktiviteetit yleensä loppu viimestään tähän mennessä mut joskus aikasemmin, mikä helpotti kotiin lähtöä. Meillä olis siis kaks tuntia aikaa käydä kotona syömässä päivällistä ja palata sitten takas keskustaan ilta-aktiviteettia varten. Tässä vaiheessa kesti yleensä jonkun aikaa, et mä sain molemmat kämppikset kiinni ja et päästiin lähteen metrolla kohti kotia! Meijän matka kesti yleensä noin. 40 minuuttia metrolla ja siihen päälle kävelyt eli n. 15 minuuttia, aikaa syömiselle ei siis ollut paljookaan. Me syötiin yleensä kuuden maissa tai myöhemmin ja sen jälkeen jäi ehkä kymmenen minuuttia vapaata aikaa, kunnes oli taas pakko lähtee. Se vähän hermostutti, kun oli niin väsyny.

matka1

6.30p.m
Tähän aikaan me siis yleensä lähettiin taas kohti Lontoo cityä :--) Suhtautuminen ja mieliala lähtöön riippu siitä, mitä oli tiedossa, se saatto olla disco, rentoo hengailua puistossa tai syömistä, shoppailua, melkein mitä vaan. Mun mielestä EF:n discot oli ihan mahtavia ja olin aina ihan innoissani pää kolmantena jalkana menossa sinne bailaamaan ;---)

10.00p.m
Ilta-aktiviteetti päätty yleensä tähän aikaan, ja tästä kaikki suuntas kotejaan tai vaihtoehtosesti asuntolaa kohti!

matka3
11.00p.m
Yhentoista maissa me oltiin yleensä kotona. Joskus joku meistä saatto joutua tulemaan yksin kotiin kun oltiin eri aktiviteettiryhmissä. Onneks asuttiin kuitenkin Harrow'n esikaupunkialueella, minkä vasta nyt ymmärsin olevan oikeesti yks todennäkösesti turvallisimmista alueista Lontoossa... (Oon siis ollu Harrow'ssa aiemminkin.) Siellä liikku koko ajan muitakin, myös illalla, ja kun autoja ja ihmisiä oli vähemmän, oltiinkin jo asuinalueella, josta oli ehkä enää viiden minuutin matka turvalliseen omaan kotiin ja sänkyyn. Hehe.

Päästiin yleensä kahentoista nukkumaan, koska kotiin tullessa piti hoitaa tietyt rutiinit, suihku, matkapäiväkirja, seuraavan päivän vaatteiden kattominen ja laukun pakkaaminen ja tietty Facebookin tarkistaminen, Instagram jne...
"Seitsemän tuntia herätykseen. V*ttu."

Rankkaahan tää oli, mut palkitsevaa. Erittäin palkitsevaa.

1. Ihana idea tällä blogilla, tosi hyödyllisiä postauksia! Ja upee banneri c:

1. kiitos!♥
      kyl tää tästä vielä lähtee ku pääsen vauhtiin ja saan vähän lisää postauksia aikaseks... oon täynnä ideoita!! hoho